Tuesday, 10 September 2013

Cabaran dan isu semasa : isu jerebu

1.0 Pendahuluan
Pelepasan sisa pembakaran ke udara dalam kadar yang tinggi boleh menyebabkan proses sebaran atau serakan udara tidak berupaya mencampur dan mengangkut bahan pencemar secara efektif . Akibatnya , wujud fenomena pencemaran udara seperti jerebu di wilayah berkenaan . Bahan pencemar yang meningkat kepekatannya akibat kelemahan proses serakan udara boleh memberi impak negatif khususnya kepada kesihatan manusia (williamson 1973) dan juga kesihatan ekosistem fizikal (Sham 1980).

Umumnya , punca pencemaran udara di sesuatu kawasan boleh dikaitkan dengan dua sumber iaitu sumber tempatan dan sumber luaran . Sumber tempatan yang paling ketara termasuklah kenderaan bermotor , tapak pelupusan sampah , kilang Industri dan juga tapak  pertanian(JAS 1989). Sumber luaran pula bermaksud pergerakan sumber pencemar yang merentas sempadan Negara Malaysia dan membentuk episod jerebu yang dasyat terutamanya di kawasan berdekatan pinggir pantai dan tanah rendah . Episod jerebu merentas sempadan ini boleh dikatakan telah menjadi satu ‘fenomena tahunan’ di Malaysia khasnya di bulan-bulan kering .

Selain itu , perubahan kadar kepekatan bahan pencemar banyak juga bergantung kepada faktor tempatan seperti aktiviti penggunaan kenderaan bermotor . Secara teorinya . pada waktu pagi dan waktu petang didapati kenderaan bermotor menjadi punca utama peningkatan bahan pencemar di atmosfera peringkat rendah di kawasan Bandar . Di samping itu , hari-hari kerja iaitu Isnin hingga Jumaat banyak menghasilkan bahan pencemar udara berbanding dengan Hari sabtu dan Ahad . Fakta ini terbukti benar hasil kajian yang telah dilakukan dikawasn Kuala Lumpur-Petaling Jaya(Sham&Shaharudin 1976) .

2.0 Isu jerebu

Pada Jun 2013 , berlaku fenomena jerebu sekali lagi di Malaysia akibat pembakaran hutan yang tidak terkawal di Kalimantan, Indonesia . Hal ini telah menyebabkan Negara yang berdekatan dengan Indonesia umumnya Singapura dan Malaysia terkena tempiasnya . Fenomena jerebu paling teruk berlaku di Singapura dan Negeri Johor . Hal ini telah menggusarkan ramai pihak umumnya pelajar sekolah dan IPT yang perlu untuk menyambung pembelajaran di tempat masing-masing . Justeru , pihak atasan seperti Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengarahkan sekolah-sekolah berkenaan ditutup buat sementara waktu khususnya di Johor .

            Pencemaran udara di Malaysia khususnya episod jerebu mempunyai pertalian kuat dengan kehadiran titik panas yang dicerap imej satelit di Pulau Sumatera, Indonesia. Kajian lepas telah menunjukkan kehadiran musim kering yang berpanjangan kesan daripada amalan pembakaran terbuka di kawasan pertanian luas di Sumatera menjadi faktor penyebab dan penggalak episod jerebu di Malaysia . Oleh itu , kerajaan cuba menganalisis bencana jerebu terhadap manusia dan alam sekitar di Malaysia . Tidak terlepas juga untuk menganalisis bencana jerebu bulan Ogos 2005 dan Jun 2013 . Sebenarnya , pergerakan angin barat daya yang lemah telah memburukkan keadaan jerebu di Pantai Barat , Semenanjung Malaysia . Dapatan awal ini menunjukkan terdapat kebiasaan perubahan kepekatan pencemar akibat perubahan arah dan kelajuan angina lazim barat daya semasa episode berkenaan .

3.0Konsep jerebu

Jerebu dengan pencemaran udara mempunyai kaitan yang amat rapat . Sebenarnya , apabila kita melakukan aktiviti pelepasan karbon dioksida terlalu banyak seperti asap kenderaan , kilang dan pembakaran terbuka , ia menyebabkan pembebasan karbon dioksida terlalu banyak di atmosfera sehinggakan tumbuh-tumbuhan tidak mampu untuk menyerap karbon dioksida yang terlalu banyak untuk menghasilkan proses fotosintesis dengan lancar . Oleh itu , ia adalah penyebab berlakunya jerebu di Negara Malaysia kita . Sejak zaman dahulu lagi isu jerebu yang berpunca daripada pencemaran alam sekitar ini telah menjadi bahan wacana masyarakat .

 Hal ini disebabkan oleh impak  pembangunan dari segi kualiti hidup dan ia sering dikaitkan dengan faktor pencemaran , contohnya kajian impak pembangunan terhadap kualiti kehidupan di bandar Kuala Lumpur. Hal ini kerana proses kehidupan di bandar lebih terdedah kepada risiko impak  pembangunan yang negatif berbanding di kawasan luar bandar. Malah, bandar merupakan pusat tamadun manusia yang memerlukan pemantauan tahap kualiti hidup yang berterusankerana terdapat pelbagai masalah alam sekitar yang mengiringi setiap pembangunan, salah satunya ialah masalah jerebu . Jerebu boleh didefinisikan sebagai kehadiran sesuatu bahan asing di dalam udara selain daripada kandungan udara tulen dan bersih yang boleh membawa kesan buruk kepada manusia dan juga  tumbuhan  termasuk  berbagai  jenis binatang. Contohnya jelas sekali dengan apa yang berlaku kini di Malaysia adalah fenomena berulang selepas jerebu yang berlaku pada 0gos 2005 dan mempunyai faktor yang sama iaitu pembakaran terbuka yang telah membebaskan begitu banyak gas beracun ke atmosfera .

Cara kita nak mengenal jerebu adalah asap jerebu baunya seperti asap kebakaran , dan sangat busuk . Selain itu , cuacanya agak panas akibat lapisan ozon yang mulai nipis akibat tidak dapat manampung gas beracun yang terlalu banyak . Selain itu , penglihatan kita mulai kabur kerana asap jerebu mampu menutupi seluruh awan dan persekitaran kita . Apabila kita menyedari mengenai hal ini , kita seharusnya memakai topeng pelindung mulut secara konsisten agar tidak menghidu asap jerebu dan menghindarkan diri kita daripada mendapat sebarang penyakit .

4.0 Faktor berlakunya jerebu di peringkat global

Sebenarnya, masalah jerebu berpunca daripada kegiatan manusia sendiri iaitu pertamanya melalui pambakaran hutan secara besar-besaran tanpa menimbangkan kesan terhadap alam sekitar.  Contohnya, asap tebal hampir menjadi masalah tahunan kepada Singapura dan Malaysia, selalunya bermula pada pertengahan tahun apabila peladang di Indonesia membersihkan ladang secara murah dengan membakarnya.  Maklumat daripada ASEAN Specialised Meteorological Centre (ASMC) juga menunjukkan lingkaran asap jerebu dari kawasan kebakaran di Wilayah Riau, Sumatera Tengah, Indonesia hingga ke selatan Pantai Barat Semenanjung.  Keadaan ini telah menyebabkan Malaysia mengalami masalah jerebu yang membimbangkan.

         Selain itu, faktor yang memburukkan lagi keadaan ialah  tindakan  masyarakat yang melakukan pembakaran secara terbuka tanpa kawalan sehingga menyebabkan keadaan jerebu menjadi-jadi. Pembakaran terbuka ini dilakukan oleh pihak yang ingin menghapuskan sesuatu seperti sampah sarap atau bahan buangan sama ada individu ataupun pemilik kilang. Contohnya, sesetengah anggota masyarakat melakukan pembakaran terbuka di belakang kawasan rumah mereka sendiri. Mereka telalu malas untuk membawa sampah sarap mereka ke tempat pembuangan sampah atau pusat pengitaran sampah semula. Begitu juga pemilik kilang kain, papan dan sebagainya bertindak membakar sendiri bahan buangan kilang mereka.  Mereka tidak betanggungjawab dan tidak mengambil kisah jika asap daripada pembakaran terbuka itu sedikit demi sedikit membawa kepada masalah jerebu.  Mereka juga tidak sedar bahawa asap dari pembakaran ini tidak akan berada di suatu tempat sahaja tetapi akan ditiup angin dan meliputi kawasan yang amat luas. Natijahnya, pembakaran terbuka ini mengakibatkan asap dilepaskan ke udara dan mengakibatkan jerebu.

      Tambahan pula,  peningkatan jumlah kenderaan di jalan raya yang bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan juga telah mengakibatkan masalah jerebu di Malaysia. Di Malaysia, terdapat 9.3 juta buah kenderaan di jalan raya dan telah menyebabkan 16.2 tan karbon monoksida dan dua tan sodium dioksida dikeluarkan setiap hari. Kesesakan lalu lintas menyebabkan keadaan jerebu bertambah parah kerana kenderaan tidak bergerak tetapi mengeluarkan asap yang mencemarkan udara.  Peningkatan jumlah kenderaan di jalan raya akan menyebabkan jumlah asap yang dikeluarkan dari paip ekzos kenderaan meningkat dan berlegar-legar di atmosfera dan terperangkap di lapisan ozon serta tidak dapat keluar ke angkasa lepas.  Hal ini menyebabkan udara menjadi tebal dan berlakulah jerebu di negara kita.

       Seterusnya,  pengeluaran asap yang tidak terkawal dari kawasan perindustrian seperti kawasan perindustrian yang menggunakan minyak dan arang batu turut menjadi punca utama jerebu.   Sikap pengusaha kilang yang bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing menyebabkan asap-asap dari kilang dilepaskan ke udara dan telah mencemarkan udara di negara kita. Mereka tidak sanggup membelanjakan wang yang banyak untuk mendapatkan alat penapisan asap untuk menapis asap yang dikeluarkan dari kilang mereka sedangkan asap-asap yang dikeluarkan ini mengandungi sulfur dioksida dan nitrogen yang boleh mengakibatkan udara menjadi berjerebu.  Situasi ini bertambah buruk apabila ada pihak pengusaha kilang yang memasang corong asap yang terlalu rendah sehingga menyalurkan asap beracun ke udara.  Contoh kawasan perindustrian ialah di Lembah Klang.
5.0Kesan akibat daripada jerebu

Memang tidak dinafikan juga, fenomena jerebu mendatangkan kesan negatif terutama terhadap tahap kesihatan rakyat di negara kita.   Antaranya ialah, jerebu boleh menjejaskan kesihatan rakyat terutamanya sistem pernafasan dan boleh menyebabkan penyakit asma, sakit kerongkong, selesema, batuk, nemonia dan penyakit-penyakit yang berkaitan dengan jantung.  Hal ini berlaku kerana jerebu menyebabkan badan menjadi lemah dan imunisasi semakin rendah.  Oleh itu bilangan golongan tua dan kanak-kanak yang jatuh sakit berkaitan dengan sistem pernafasan telah meningkat mendadak akibat jerebu dan terpaksa menerima rawatan di hospital atau di klinik.

      Selain itu, kesan jerebu juga boleh mengurangkan jarak penglihatan . Keadaan ini berlaku disebabkan oleh komponen-komponen yang ada di dalam jerebu berupaya menyerap dan menyerakkan cahaya matahari .    Hal ini amat menakutkan kerana risiko kemalangan boleh berlaku seperti kapal terbang dan kapal laut atau kenderaan di jalan raya menjadi semakin besar .  Hal ini pernah terjadi pada kisah fenomena jerebu pada Ogos 2005 dimana kemalangan berlaku akibat asap jerebu yang terlalu tebal . Keadaan ini amat membahayakan keselamatan rakyat kerana kemalangan boleh mengakibatkan kemusnahan harta benda, kecederaan dan kehilangan nyawa.

         Tambahan pula, aktiviti harian masyarakat turut terjejas akibat masalah jerebu.  Apabila Indeks Pencemaran Udara (IPU) berada di tahap tidak sihat atau membahayakan, sebarang bentuk aktiviti luar tidak digalakkan.  Contohnya, di kawasan-kawasan yang dilanda jerebu, banyak sekolah terpaksa ditutup demi menjamin kesihatan pelajar.  Program-program dan acara luar seperti sukan, dibatalkan.  Keadaan ini menunjukkan bahawa masalah jerebu telah mengganggu aktiviti harian masyarakat di negara kita . Selain kemerosotan taraf kesihatan rakyat Malaysia, sektor ekonomi negara turut terjejas akibat fenomena jerebu yang berlaku di Malaysia . Tahap penglihatan yang rendah menyebabkan aktiviti luar disekat dan industri perikanan dan pertanian terpaksa dihentikan demi menjamin keselamatan dan kesihatan pekerja-pekerja . Rakyat Malaysia yang terlibat dalam bidang perikanan dan pertanian terpaksa mencari alternatif lain untuk mencari pendapatan buat sementara waktu .

      Asap jerebu  pula biasanya hilang selepas hujan turun. Namun begitu, hujan yang turun selepas fenomena jerebu berlaku akan memberikan kesan sampingan yang berpunca daripada hujan asid. Hujan ini seterusnya akan merosakkan tanaman dan tumbuhan, meningkatkan nilai keasidan tanah dan air sekaligus mengganggu keseimbangan dalam ekosistem seperti ekosistem akuatik, ekosistem hutan dan ekosistem muara . Hal ini telah menyusahkan petani umumnya kerana harus mengusahakan semula pertanian mereka agar kembali normal . Apabila masalah jerebu menjadi semakin meruncing, kesan negatif yang lebih serius akan timbul. Sumber pendapatan negara turut terancam akibat jerebu . Sumber pendapatan negeri-negeri yang berasaskan industri pelancongan seperti Sabah dan Sarawak akan merosot kerana industri pelancongan terjejas akibat jerebu. Para pelancong bukan sahaja dari dalam negeri malah dari negara asing tidak akan melawat ke Malaysia sekiranya jerebu masih berlaku di Malaysia kerana bimbang akan keselamatan dan kesihatan mereka semasa melancong ke Malaysia. Secara tidak langsung, ekonomi negara kita akan terjejas akibat jerebu.

6.0 Langkah-langkah serta usaha yang telah dilakukan oleh Malaysia bagi mengatasi masalah  jerebu           

Beberapa buah negeri telah dikenal pasti sebagai negeri yang paling teruk terjejas akibat jerebu terutamanya negeri Johor .  491 buah sekolah di beberpa daerah di Johor terpaksa ditutup .  Beberapa lapangan terbang juga ditutup manakala penerbangan dari Senai, Johor dijadual semula .  Paling membimbangkan, pesakit yang berkaitan pernafasan meningkat dengn mendadak .  Persoalannya, apakah langkah-langkah mengatasi masalah yang menjadi duri dalam daging bagi negara kita .

Memang tidak dinafikan,  tindakan segera untuk menghentikan pembakaran hutan secara terbuka dan secara besar-besaran diperlukan. Tindakan secara kolektif dengan penggunaan alat pemadam api yang canggih dan saintifik boleh membantu mengurangkan masalah jerebu. Di samping itu juga undang-undang ketat perlu dikenakan terhadap pihak atau syarikat tertentu yang sengaja membakar hutan untuk tujuan pertanian.

      Selain itu,  bahan pencemaran udara haruslah dikurangkan untuk mengelakkan masalah jerebu di negara kita. Kesesakan lalu lintas menambahkan karbón dioksida, karbón monoksida dan sebagainya yang menambahkan keadaan berjerebu. Oleh yang demikian, bilangan kenderaan yang menggunakan jalan raya , khususnya di kawasan-kawasan yang terlibat seperti Kuala Lumpur haruslah disekat atau dikurangkan . Seterusnya ,  jerebu boleh dihilangkan dengan usaha pembenihan awan bagi menurunkan hujan . Hujan adalah pembersih udara semula jadi yang terbaik . Pihak Jabatan Alam Sekitar telah bekerjasama dengan Puncak Niaga Sdn. Bhd telah melakukan beberapa siri pembenihan awan khususnya di sekitar Lembah Klang dan negeri Selangor .

      Tambahan pula, masalah jerebu juga boleh dikurangkan dengan menggunakan Indeks Pencemaran Udara (IPU) untuk mengenal pasti kawasan yang bermasaalah dan mengambil tindakan susulan untuk mengatasi masalah jerebu. Pembacaan indeks haruslah dilakukan dari semasa ke semasa agar usaha mengehadkan kilang-kilang daripada pengeluaran asap atau gas yang berlebihan dapat diatasi . Masalah jerebu juga boleh diselesaikan melalui persepakatan bersama antara negara jiran dan pada peringkat global diperlukan untuk menangani masalah alam sekitar . Kerjasama boleh dilakukan dari segi perlindungan alam sekitar secara kolektif dan kajian saintifik dan kajian saintifik digiatkan untuk menangani masalah ini.

             Intihanya, semua pihak termasuklah rakyat Malaysia haruslah berganding bahu dalam menyelesaikan masalah jerebu di Malaysia, “bagai aur dengan tebing.” Sekiranya masalah ini dipandang mudah atau enteng , nyawa modal insan negara kita akan menjadi “seperti telur di hujung tanduk.” Sekiranya masalah jerebu di negara kita tidak diatasi dengan segera, lama-kelamaan kesan buruknya akan menjadi berpanjangan dan berkekalan serta sukar untuk diselesaikan dan ketika itu kita akan berasa menyesal tetapi “sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi”.

            Antara usaha yang telah dilakukan oleh Malaysia umumnya Pihak Kementerian telah menghantar Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar , Datuk Sri G Palanivel ke Indonesia serta membincangkan cara menyelesaikan masalah jerebu . Dalam pembincangannya bersama kerajaan Indonesia ,  Malaysia bersedia membantu Indonesia dalam mengatasi masalah jerebu yang berlaku akhir-akhir ini . Selain itu , kerajaan telah menyeru kepada semua rakyat Malaysia dalam menjaga alam sekitar terutamanya persekitaran udara supaya masalah jerebu tidak berulang lagi .

7.0  Penutup

            Isu pencemaran alam sekitar ini iaitu isu jerebu merupakan satu masalah besar yang berlaku di peringkat Antarabangsa . Jerebu merupakan isu pencemaran udara yang telah menjadi satu kebiasaan di Negara Malaysia umumnya . Jerebu juga merupakan satu masalah yang memberi kesan negatif serta impak yang besar kepada Negara kita . Masalah jerebu telah menjadi duri dalam daging kepada Malaysia. Bagi menyelesaikan masalah jerebu yang merunsingkan ini, semua pihak harus bekerjasama dalam mengatasi masalah tersebut, sama seperti kata orang-orang tua, “berat sama dipikul, ringan sama dijinjing” . Pelbagai langkah perlu diambil demi mengelakkan masalah jerebu daripada berlaku lagi. Sekiranya Malaysia bebas daripada belenggu masalah jerebu, sudah pasti negara Malaysia dapat berkembang maju dalam semua bidang .


Kesimpulannya, semua pihak perlu berganding bahu “bagai aur dengan tebing” untuk mengatasi masalah jerebu ini.  Usaha ini sangat penting demi menjamin kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara.  sebelum terlambat, sebelum nasi menjadi bubur, , pihak kerajaan terutamanya perlu mengorak langkah drastik bagi mengatasi masalah jerebu ini dari terus-menerus menghantui negara kita.  Rakyat yang sihat merupakan tonggak utama untuk memastikan kemajuan negara kerana  'Rakyat Sihat Negara Maju' .

No comments:

Post a Comment